Wednesday, October 29, 2008

kEkaSIhku SUbuH...

1.Airmata subuh berlinangan..pada pagi itu sepertimana pagi-pagiyang lain,aku menyambut seorang tetamu tetapku.”assalamualaikum”seru subuh..
”waalaikumussalam”Sahutku dan kami terus
berpelukan,tanda rindu serta sayangku..ku tanya khabar subuh,bagaimana keadaannya mengembara dari satu tempat ke satu tempat..kata subuh dengan sayu”tadi,aku baru saja melintasi satu tempat,ku cari tempat persinggahan,ku ketuk rumah-rumah yang sunyi tapi tiada siapapun yang mahu menerima aku
sebagai tetamu”…dan airmata subuh pun berlinangan..

2.Subuh melirikkan senyuman..
“Subuh usah kau pedulikan mereka bukankah aku menyambutmu dengan penuh rasa ke
gembiraan?”subuh mengangkat mukanya seolah-olah teringatkan sesuatu..”Oh ya,tadi aku lalu disuatu sungai .orang-orang sepertimu menyambutku dengan penuh kegembiraan,menjamuku dengan pelbagai hidangan yang lazat dan menggiurkan.Hidangan yang paling kusukai adalah tahajjud,puas aku mencari bumi lain,tapi jarang kutemui,disitu aku meratah buah tahajjud dengan puas serta leka”
“maaf subuh,aku tidak menanam pohon al-lail,jadi aku tidak dapat menghidangkan
kau dengan buah yang kau sukai..tapi aku ada roti syisyam(puasa)”cadangku kepada subuh,subuh menolaknya dengan penuh hormat. “roti itu ada tuan punyanya” kata subuh “adakah mahu manisan zikir?”rayuku kepada subuh.. “baiklah,ambilkan aku sedikit serta bawakan aku segelas airmata tangisan,”pinta subuh.aku agak sugul,bagaimana harus aku bagitahu pada subuh yang airmata tangisan sudah hampir kemarau akibat maksiat yang
berpanjangan?namun,aku tetap menjenguk ke dalam perigi yang memuatkan airmata
tersebut.Aku terkejut,perigi itu hampir separuh penuhnya,dan aku terdetik didalam hati,
adakah ini tanda kemarau akan berakhir??..tanpa berlengah lagi,aku terus membawa air tersebut kepada subuh,tetamu yang ku sanjung dan berikan manisan yang dipintanya..selesai menjamah kesemuanya subuh melirikkan sebuah senyuman.

3.Subuh berjanji akan datang lagi
“subuh”seruku. Mahukah kau tinggal selamanya denganku?aku memerlukan teman dalam kesunyian,akan ku layan kau dengan sebaiknya,wahai subuh “subuh tersenyum menandakan permintaan ku tidak akan dipenuhi..”aku perlu menziarah ramai orang dan ramai lagi yang memerlukan kehadiranku untuk mengubati meraka seperti mana aku mengulit mimpimu,”dan aku akur lagi dengan penjelasan subuh. “subuh” seruku lagi apabila melihat subuh bersiap untuk pergi. “sudikah kau menziarahiku lagi esok hari?”
“insya Allah,” jawab subuh, “bukankah aku kekasih yang kau rindui?” subuh pun berangkat dengan lambat tetapi tetap “assalamualaikum..”seru subuh, “waalaikumussalam” jawabku kembali dan mataku terus meniti langkah subuh yang semakin laju dengan setiap langkah dan akhirnya subuh hilang dari pandangan…..

p/s:buat renungan sahabatku semua,hayatilah kisah ini dan ambillah ia sebagai ikhtibar dan renungan dalam memusahabahkan diri dalam meniti kesibukan harian,cuba timbulkan
persoalan di dalam diri kita,apakah agaknya keluh kesah dari zuhur,asar,maghrib,dan isya’?..jawapanya tersirat dalam diri kita masing2..

0 comments: