Sunday, September 13, 2009

Yang sering kita abaikankan….



Seorang teman menyapa saya selepas solat terawih beberapa hari yang lalu..

“Eh,tebalnya kain telekung awak?tapi kenapa still pakai tudung kt dalam?”

“xde lah kain telekung sy ni taklah tebal sgt,nampak tebal mgkin sebab sy pakai tudung kot”

“Saya nk tnya sesuatu bleh?sah ke solat kita kalau kain telekung(kain sembahyang)kita jarang?”

“kalau telekung kita2 jarang dan boleh menampakkan aurat tak sah lah solat kita.samalah jgk kalau kte pakai pakaian yang jarang, kita dikira mendedahkan aurat.Jadi saya sarankan kalau nak solat pakailah pakaian yg menutup aurat,siap ngn tudung skali.Tak nak pakai telekung pun xpe kalau pakaian kte2 dah menutup aurat dengan syarat ianya mestilah suci.”

“Tapi kan telekung sekarang ni kebanyakan nipislah.”

“kalau nipis carilah telekung yang tebal.Tak pun awak beli kain dan jahit sendiri,tak yah beli yang dah siap..”

*********************************************************

Apa yang kita lihat hari ini antara realiti yg berlaku terutamanya wanita,mereka solat tapi nampak aurat.Yang pertama pakai telekung tapi still nampak rambut.Ini kerana kain telekung yg dipakai jarang@nipis.Jadi saya sarankan pakailah tudung sewaktu hendak solat,lagi selamat kerana selain dapat menutup rambut ia juga dapat melindungi leher kita.

Yang kedua solat tapi Nampak kaki.Situasi ni memang sering terjadi di kalangan wanita.pernah satu ketika saya solat di surau fakulti,saya menegur seorang pelajar yang kainnya terselak dan Nampak kaki ketika dia solat tapi dia buat dek jer..geramnya saya waktu2..orang tegur pun buat tak taw.kalau sekali xpe tapi setiap kali nak sujud,Nampak je kaki.So,para muslimah sekalian saya sarankan pakailah kain sembahyang yang labuh ckit,kalau nak selamat pijaklah kain kite2 sebabnya bila kite sujud pun ia takkan terbuka.tak pun pakai sarung kaki atau stoking lagi selamat.

Yang ketiga solat tapi tak pakai baju@berkemban..Ini biasanya berlaku terutamanya mak cik2,nenek2 dan remaja2 perempuan yang lepas mandi,pakai kain sarung je pas2 solat.Saya cukup x berkenan(tak suka)sebabnya saya pernah lihat sedara dan kawan saya pernah buat.Apa salahnya pakai baju yang elok ckit ketika solat,Kita kan nak mengadap Allah.Sepatutnya kite kena malu dengan ALLAH.Kalau kte nak bertemu orang bleh pakai cantik2 kenapa tidak sewaktu nak mengadap Allah???kalaulah kain telekung2 dibuatnya nipis,tak ke Nampak aurat2,terus tak sah solat kite…So saya sarankan pakailah pakaian yang sempurna dan menutup aurat ketika solat.

Ingatlah bahawa amalan solat adalah perkara pertama yang akan Allah Tanya sewaktu hari perhitungan kelak.kalau bab2 solat ni tak lulus,mcm mane dengan amalan2 lain? Sebagaimana sabda Rasulullah yang bermaksud:

“Perkara pertama yang akan dihitung tentang hambanya pada hari kiamat adalah solat.sekiranya baik solatnya sempurnalah seluruh amalannya dan sekiranya buruk,buruklah seluruh amalannya”..
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Firman ALLAH :

“Selanjutnya,apabila kamu telah menyelesaikan solatmu,ingatlah ALLAH ketika kamu berdiri,pada waktu kamu duduk dan ketika berbaring.Kemudian,apabila kamu telah merasa aman,maka laksanakanlah solat(sebagaimana biasa).Sunnguh,solat itu adalah kewajipan yang ditentukan waktunya keatas orang-orang yang beriman..”
(surah An-nisa’:103).


Sama-samalah kite renungkan.Ianya Nampak cam simple je tapi benda-benda inilah yang sering kita terlepas pandang.


Qum Fa’anzirr(bangun dan bagilah peringatan)…

0 comments: