Monday, April 13, 2009

6 PERKARA YANG MEMBUATKAN ANDA BERMOTIVASI..

1)BERSYUKURLAH…

Walaupun di mana tahap anda berada sekarang,bersyukurlah pada ALLAH.Hingga kini kita masih lagi diberi nikmat Islam & Iman,sempurna anggota tubuh badan(bayangkan kalau kita kurang upaya camne ye?)masih lagi diberi kesihatan dan rezeki yang tidak terhingga oleh Allah.Biasakan lidah kita menyebut "ALHAMDULILLAH"..sEsunguhnya dalam hidup ini Allah tak sentiasa bagi apa yang kita mahu, sebenarnya DIA bagi apa yang kita perlu kerana DIA tahu itulah yang terbaik untuk kita didunia & diakhirat.

Firman Allah S.W.t:
‘Dan (ingatlah)ketika tuhanmu memaklumkan,”Sesungguhnya jika kamu bersyukur,nescaya aku akan menambah (nikmat )kepadamu,tetapi jika kamu mengingkari(nikmatku) maka,pasti azab-ku amat berat”..


(Surah Ibrahim:7)



Bersyukurlah rezeki kurniaan Allah,sesungguhnya kasih sayang ALLAH mendahului kemurkaannya..


2)TEKAD BERMOTIVASI


Penuhilah jiwa anda dengan kata-kata yang mampu membangkitkan semangat.Kadang-kadang Allah patahkan hati kita untuk membuatkan kita lebih bersemangat,Dia memberi kita sakit supaya kita menjadi lebih kuat.Dia memberi kita kegagalah supaya kita menjadi seorang yang rendah diri,dan ketahuilah bahawa kadangkala Allah mengambil segalanya daripada kita supaya kita boleh belajar menghargai segala nikmat kurniaanNYA..so,tanamkan azam dalam diri kita untuk selalu berfikiran positif dalam hari-hari yang kita lalui..

Camne latih fikiran supaya sentiasa “think positive” ye?

Oh,tu senang je..Baca al-mathurat 2 kali sehari & renungi kata-katanya,InsyaALLAH minda kita akan berfikiran positif…Kalau x CAYE cubalah sendiri dan anda akan lihat hasilnya..


Al-mathurat ni hadiah dari kak Sham..Bacalah Al-mathurat& renungi kata-kata didalamnya,InsyaALLAH minda kita akan sentiasa berfikiran positif..



3)SET TARGET KEMAJUAN DIRI

Rancang masa depan anda untuk jangka masa 5@ 10 tahun akan datang.Kita hanya mampu merancang tapi ALLAH yang akan menentukan.Tapi tak mustahil yang impian kita akan mjadi kenyataan sekiranya ada usaha dan doa yang berterusan…btol x ?Lepas2 tampal target kita di meja study@ tempat blajar,m0ga2 ia menjadi pembakar semangat utk terus maju..Contohnya;


2006-2009 - Dip.In Science
2009-2011 - Bach.In Science(Biology)
2012-2013 - M.In Science
2013 - Lecturer
2014 - Kawin

4)MULAKAN BISMILLAH DALAM SEMUA PERBUATAN


Mulakanlah perbuatan kita dengan Bismillah.Moga2 ALLAH mempermudahkan dan memberkati urusan seharian kita.Ini kerana Bismillah itu sebenarnya mempunyai banyak kelebihan.Antaranya;

• Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu, maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu yang Allah turunkan kepada Jibrail.

• BISMILLAH untukMu dan umahMu,suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam."(Hadith Qudsi)

• Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.

• Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.

• Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.

• Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.

• Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung
kepadanya.


5)LIHAT WARNA CERAH


Warna boleh mempengaruhi mood. Warna cerah membuat kita jadi energetik, ceria dan penuh dengan idea. Setiap hari, lihat warna-warna yang cerah seperti kuning, merah, biru dan hijau. Dekatkan diri dengan benda-benda berwarna cerah sebab ia mampu merubah mood anda menjadi positif.Saya sendiri dah test,ternyata ia sungguh berkesan.Selalunya bila saya rasa ‘serabut’ or ‘jiwa kacau'(bak kata kome) saya akan pandang board di depan meja study,renungkan kata2 kt handbill@ risalah yang ditampal,ternyata ia btol2 menyuntik semangat saya.

So Colourful...semangat itu perlu untuk teruskan perjuangan..

6)PENUHKAN HATI DENGAN KEMAAFAN


Kalau boleh sebelum tido maafkanlah kesalahan orang lain disamping muhasabah diri kita sendiri.Kalau ada yang simpan dalam hati2 lupakanlah.Kadangkala bila berurusan dengan orang ,kita akan rasa sakit hati tambahan pula bila berhadapan dengan pelbagai ragam&gelagat manusia.Lepaskan dendam, rasa tak puas hati, geram, sakit hati dan yang sewaktu dengannya. Andai emosi-emosi negatif ni bersarang di hati (walaupun sedikit) ia akan menghalang motivasi. Kesannya, anda jadi orang yang tak bersemangat langsung. So,jadilah insan yang pemaaf & seorang yang berlapang dada.Sedangkan nabi maafkan umatnya apatah lagi kita yang hanya insan biasa.

0 comments: