Friday, July 20, 2012

Tip memilih ikan segar


Robotic Fish



Hari ini mak saya membebel kepada ayah saya.Masa tu kat dapur,katanya ayah beli ikan dah la banyak pastu tak segar,lembik je.Tapi masa tu ayah takde.Ayah beli ikan parang dan ikan kembung.Ikan parang segar tapi ikan kembung dah terkeluar perutnya.huhu.

Memandangkan esok dah nak puasa,prepare untuk sahur dan berbuka je lah..Jadinya,ikan-ikan yang lebih ni terpaksa la simpan dalam peti ais.Maybe 2,3 hari baru habis.

Saya senyum je,mengerti dan faham.Perempuan biasala kalau membebel tu memang ada la yang tak kena,bukan saja-saja nak membebel kan.

Pastu saya tanya mak,camne nak tau ikan tu segar atau tak?
Macam ni...

1.Ikan tu kalau kita tekan dia keras,bahagian kita tekan tu akan kembali ke bentuk asal
2.Insangnya warna merah terang,keras dan perutnya tak pecah
3.Baunya tak busuk
4.Kulitnya tak berlendir
5.Matanya bersinar-sinar dan bercahaya,tampak jernih dan terang.

Oh baru saya tau,haa tengok nak beli ikan pun kena ada ilmu gak jangan main beli je ya..Tapi kadang-kadang kalau musim ikan tak elok,terpaksa gak beli ikan yang dah tak berape segar.Ikan yang disimpan dalam tong bersama ais.Atau kita biasa panggil...Ikan air batu..ngeee~





0 comments: